Een verhoging van de kwaliteit van jouw aanbieding … zou je zeggen.

Kansen en veelvoorkomende valkuilen bij het gebruik van AI in aanbestedingen

Waar IT vroeger nog wel eens een wat nerdy imago kon hebben, is tegenwoordig iedereen misschien wel bewust of onbewust een programmeur geworden. We schrijven dan misschien geen code, maar wel de prompts om tot de gewenste uitkomsten van AI te komen.

In de vorige blog deelde ik mijn interesse voor innovatie en business- en procesoptimalisatie. In deze blog neem ik je mee in de kansen die de inzet van AI in aanbestedingen met zich mee brengt. Ook benoem ik een aantal valkuilen waar veel bedrijven nog mee te maken hebben wanneer zij AI inzetten, of hiermee willen beginnen.

Kansen met AI in aanbestedingen

De toepassing van AI bij het opstellen van jouw aanbiedingsteksten biedt veel voordelen. Met de ontwikkeling van AI komen er ook steeds meer voordelen bij. We noemen er een aantal:

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een verhoging van de kwaliteit van jouw aanbieding … zou je zeggen.

Valkuilen van het gebruik van AI

De slimme toepassing van AI vraagt wel om enige kennis. Immers, nog steeds gaat de regel ‘een betere vraag resulteert in een beter’ antwoord op.

De combinatie van menselijke expertise en AI kan jouw aanbieding zeer sterk maken. Blind vertrouwen op AI, hoe indrukwekkend het ook gepresenteerd wordt, is gedoemd te mislukken. AI kan een waardevol hulpmiddel zijn, mits het wordt ingezet als onderdeel van een groter geheel aan inspanningen om de opdracht binnen te halen.

In de volgende blog neem ik je mee in de manier waarop je AI succesvol kunt toepassen in aanbestedingen.

Deze blog is geschreven door Wouter van Eijk.